Kwartet saksofonowy:
Paweł Gusnar saksofon sopranowy
Oskar Rzążewski saksofon altowy
Krzysztof Koszowski saksofon tenorowy
Wojciech Chałupka saksofon barytonowy
Sinfonia Varsovia
Aleksandar Marković dyrygent
Mariusz Gradowski prowadzenie koncertu
Claude Debussy Preludium do „Popołudnia Fauna”
Arthur Honegger Pacific 231
Philip Glass Koncert na kwartet saksofonowy i orkiestrę
Maurice Ravel Bolero
Pierwszy koncert festiwalu rozpocznie się onirycznym Preludium do „Popołudnia Fauna” Claude’a Debussy’ego (1894). Utwór ten jest uznawany za początek muzycznego impresjonizmu i stanowił podstawę dla pierwszej choreografii w karierze Wacława Niżyńskiego (1912). W duszną, statyczną i pełną erotyzmu atmosferę mitologicznego kostiumu Preludium wedrze się cywilizacja pod postacią lokomotywy parowej. Utwór Arthura Honeggera z 1923 roku jest dźwiękowym wyobrażeniem ciężko ruszającej, a następnie rozpędzającej się lokomotywy. Orkiestra pracuje tu rytmicznie, jak dobrze naoliwiona maszyneria, a motoryka i urywane odzywki instrumentów przywodzą na myśl Święto wiosny Strawińskiego. Koncert na tyleż nietypowy, co atrakcyjny zestaw solistów – kwartet saksofonowy – i orkiestrę Philipa Glassa (1995) w pewnym sensie godzi Debussy’ego z Honeggerem. Skrajne części koncertu prezentują piękne liryczne melodie oparte o stale powtarzające i mieniące się barwami sekwencje orkiestrowe, a druga część przynosi ostrzejsze rytmy znowu nawiązujące do Strawińskiego i jego Koncertu hebanowego. Wieczór zakończy orkiestrowy evergreen, o którym warto pamiętać, że jest studium instrumentacji orkiestrowej, pomyślanym jako muzyka baletowa. Powracający schemat rytmiczny Bolera Maurice’a Ravela (1928) łączy zatem wszystkie kompozycje tego programu i wraca do początku – do muzyki przeznaczonej dla baletu.
Zapoznaj się z regulaminem sprzedaży biletów.