Olga Rusin sopran
Sinfonia Varsovia
Grzegorz Wierus dyrygent, prowadzenie
Ottorino Respighi Suita Ptaki
Prelude (Preludium)
La colomba (Gołąb)
La gallina (Kura)
L’usignuolo (Słowik)
Il cucù (Kukułka)
Karol Szymanowski Wysła burzycka i Lecioły zórazie z cyklu Pieśni kurpiowskie op. 58 (oprac. G. Wierus)
Luciano Berio Folk Songs na głos i 7 instrumentów
Black is the color (USA)
I wonder as I wander (USA)
Loosin yelav (Armenia)
Rossignolet du bois (Francja)
A la femminisca (Sycylia)
La donna ideale (Włochy)
Ballo (Włochy)
Motettu de tristura (Sardynia)
Malurous qu’o uno fenno (Francja)
Lo fiolaire (Francja)
Azerbaijan love song (Azerbejdżan)
Sergiej Prokofiew I Symfonia D-dur op. 25 Klasyczna
Allegro
Larghetto
Gavotte: Non troppo allegro
Finale: Molto vivace
Być buntownikiem czy pozostać wiernym tradycji? – to pytanie towarzyszące twórcom od stuleci. Pomaga im określić ich artystyczną tożsamość, a potomnym pozwala z perspektywy czasu na nadanie definicji trendom w sztuce. Odpowiedź na to pytanie nie przychodzi łatwo. Pojawia się po latach studiów i prób twórczych, często jednak nie jako deklaracja na całe życie, tylko czasowa decyzja, dzięki której poeta, malarz czy kompozytor mają szansę dopracować swój aktualny styl. Siergiej Prokofiew w swojej autobiografii wskazał na cztery linie przemian, które charakteryzowały jego twórczość. Nic dziwnego – należał do kompozytorów wiecznie poszukujących. Pierwsza z linii – „klasyczna” – to kierunek, który znakomicie reprezentuje Symfonia D-dur op. 25 o takim właśnie przydomku. Tradycję z nowoczesnością z powodzeniem łączył w swej twórczości Włoch Ottorino Respighi. Urodzony w latach 80. XIX wieku, inspiracji szukał w muzyce jeszcze starszej, mianowicie bogatym dorobku ojczystego renesansu i baroku. Znakomitym przykładem muzycznej stylizacji jest suita Ptaki z 1928 roku, w której kompozytor dźwiękami stara się oddać ptasie głosy i typowe dla poszczególnych gatunków zachowania. Ze światem natury, uchwyconym pierwotnie w ludowych pieśniach polskich Kurpiów czy innych regionów świata, korespondują utwory Karola Szymanowskiego i Luciana Beria. Nawiązanie do tradycji polega tutaj na sięgnięciu do folkloru i jego żywego kolorytu. Jest to szczególnie wyraźne w cyklu pieśni Beria, z których każda śpiewana jest w oryginalnym języku (m.in. po angielsku, francusku, prowansalsku, azersku, ormiańsku i w dialekcie liguryjskim) z akompaniamentem dość nietypowego zestawu instrumentów.
Malina Sarnowska