Maria Sławek skrzypce
Sinfonia Varsovia
Anna Duczmal-Mróz dyrygentka
Michał Niżyński prowadzenie
Mieczysław Wajnberg Concertino na skrzypce i orkiestrę smyczkową op. 42
Mieczysław Wajnberg Rapsodia na tematy mołdawskie op. 47/3 (oprac. na skrzypce i orkiestrę smyczkową Ewelina Nowicka)
Igor Strawiński Suita Pulcinella
Sinfonia (Uwertura)
Serenata: Larghetto
Scherzino: Allegro – Andantino – Allegro
Tarantella
Toccata
Gavotta
Duetto
Minuetto
Finale
Program koncertu pozwoli nam spojrzeć na idee bliskości i dali. Czy zawsze bliskie oznacza znane i podobne? Czy inność i odrębność implikują oddalenie? Czy w końcu jedność czasu i miejsca tylko i wyłącznie zbliża? Odpowiedzi na te pytania będziemy szukać w utworach Mieczysława Wajnberga i Igora Strawińskiego. Zastanowimy się też nad tym, jaka jest dla nas, słuchaczy z Warszawy XXI wieku, ich muzyka – bliska czy daleka? Wspomnianych twórców tyleż łączy, co dzieli. Są sobie poniekąd bliscy, a jednocześnie tak odlegli. Obydwaj działali w XX wieku, chociaż dzieliły ich prawie dwa pokolenia. Obydwaj w encyklopediach figurują jako kompozytorzy rosyjscy, mimo że urodzony pod Petersburgiem Strawiński większą część swojego dorosłego życia spędził w Stanach Zjednoczonych, zaś Wajnberg, choć żył, tworzył i zmarł w Moskwie, urodził się w Warszawie. Co ciekawe, polskie wątki skrywa też biografia Strawińskiego. Czyż więc zestawienie utworów tych dwóch artystów podczas jednego wieczoru w Warszawie nie wydaje się być wręcz naturalne? I na to pytanie odpowiedź nie musi być jednoznaczna. Choć i Strawiński, i Wajnberg chętnie wykorzystywali w swoich kompozycjach odniesienia folklorystyczne, a twórczość obydwu odpowiada założeniom neoklasycyzmu, to jednak każdy z nich owe idee realizował już po swojemu. Jak więc w tym wypadku rysuje się kwestia bliskości i oddalenia? Do 5 sierpnia pozostawmy ją otwartą.
Michał Niżyński