Clara Iannotta Il colore dell’ombra na trio fortepianowe
Katarina Gryvul Taxidermia na wiolonczelę i elektronikę
Kuba Krzewiński Contre na skrzypce i wiolonczelę
Matthias Pintscher Study I for Treatise on the Veil na skrzypce i wiolonczelę
Olga Neuwirth Quasare/Pulsare na skrzypce i fortepian
Pandemia wyostrzyła potrzebę dotyku i fizycznej bliskości. Głód cielesności od wielu lat pojawia się także w muzyce współczesnej pod postacią doświadczania jej innymi zmysłami niż słuch, wprowadzania na estradę gestów, skupienia na ciele. Dobrze wiedzą to Anna Kwiatkowska, Mikołaj Pałosz i Adam Kośmieja, tworzący Flow Unit 3. Zespół specjalizuje się w wykonawstwie nowej muzyki.
Kompozytorem, który wyjątkowo często porusza wątek cielesności jest Kuba Krzewiński. Jego performatywny utwór Contre pozwala przyjrzeć się i przysłuchać intymnej relacji między muzykiem a instrumentem. Na przeciwległym biegunie sytuuje się Taxidermia Katariny Gryvul, elektroakustyczny protest przeciwko wypychaniu zwierząt i trofeom myśliwskim. Fizyczność i namacalność dźwięku szczególnie interesują Clarę Iannottę, która w swoich utworach ingeruje w naturalne brzmienie instrumentów, by wydobyć nietypowe barwy i faktury. Il colore dell’ombra to hołd złożony triu fortepianowemu Maurice’a Ravela. Z kolei inspiracje pracami abstrakcjonisty Cy’a Twombly’ego i gra z percepcją słuchaczy są domeną serii Study for Treatise on the Veil Matthiasa Pintschera. Za pomocą krzyżowania i nakładania na siebie warstw dźwięków artysta próbuje uzyskać efekt podobny do kreślenia perspektywy w sztukach wizualnych. Muzyka Olgi Neuwirth obfituje w filmowe, teatralne oraz malarskie konteksty. Kompozytorka eksploruje brzmienie instrumentów poprzez preparacje, przestrajanie strun, skale mikrotonowe. Ze względu na efekt rezonansu Quasare/Pulsare najlepiej słuchać na żywo.
Wioleta Żochowska