8.01–14.05. 2020 r.
Sinfonia Varsovia
ul. Grochowska 272, Warszawa
Trzecia edycja cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie odbędzie się pod hasłem „Lustro Beethovena”.
Z okazji 250. rocznicy urodzin wielkiego kompozytora muzycy orkiestry zaprezentują jego mniej znane dzieła kameralne. Utwory będą zestawione z muzyką jego poprzedników oraz następców. Każdy koncert odbędzie się w Sali Prób Sinfonii Varsovii i powtórzony zostanie w jednym z domów kultury Warszawy i okolic („W Zasięgu”). Pierwsze wydarzenie odbędzie się już 8 stycznia.
Sinfonia Varsovia Kameralnie to cykl koncertów z udziałem muzyków orkiestry, przybliżający muzykę na małe zespoły instrumentów różnych epok i stylistyk. W tym roku program wypełnią dzieła Ludwiga van Beethovena, ukazujące różne oblicza jego kameralistyki – zarówno salonowej, o sentymentalnie zabarwionym charakterze, jak i wirtuozowskiej, stawiającej niemałe trudności wykonawcze. Wariacje, serenady, sonaty – przeznaczone na różne obsady – odsłonią mniej znaną twórczość kameralną Beethovena, kojarzoną przede wszystkim z kwartetami smyczkowymi. Kompozycje mistrza z Bonn zostaną zaprezentowane na tle dzieł od późnego baroku, aż po współczesność. W programie znajdą się także tacy twórcy, jak Johann Friedrich Fasch, Giacomo Puccini, Maurice Ravel, Jean Cras oraz Krzysztof Penderecki.
Koncert otwierający cykl, który odbędzie się 8 stycznia w siedzibie Sinfonii Varsovii (oraz 12.01., Dom Kultury Praga), ukaże krąg muzycznych inspiracji Beethovena, sięgający m.in. dzieł operowych. |
W programie znajda się bowiem Wariacje C-dur na temat arii „Là ci darem la mano” na dwa oboje
i rożek angielski WoO 28, inspirowane arią z opery „Don Juan” Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz Trio C-dur na dwa oboje i rożek angielski op. 87. Te zestawione będą z dziełem późnobarokowym, przeznaczonym na szczególnie lubiany przez kompozytora instrument – obój. Zabrzmi Koncert G-dur na obój, dwoje skrzypiec i basso continuo w transkrypcji na trzy oboje i fortepian Johanna Friedricha Fascha.
Podczas koncertu wystąpią: Arkadiusz Krupa (obój), Mateusz Żurawski (obój), Adam Szlęzak ( rożek angielski/obój) oraz pianistka Karina Krupa.
12 lutego (oraz 20.02., Centrum Promocji Kultury w Dzielnicy Praga-Południe) zaprezentowane zostanie dzieło zapowiadające dojrzałą twórczość kwartetową Beethovena, opublikowane w 1799 roku Trio smyczkowe c-moll op. 9. Czteroczęściowy utwór, pochodzący ze zbioru uważanego przez niespełna 30-letniego wówczas Beethovena za jego największe muzyczne dokonanie, utrzymany
w jego ulubionej tonacji c-moll to przykład muzyki kameralnej, będącej w kontrze do lekkiego charakteru kompozycji salonowych. Dopełnieniem programu będzie utwór określany jako punkt zwrotny w twórczości Krzysztofa Pendereckiego, ujmujący klarownością formy i muzycznej treści Kwartet na klarnet i trio smyczkowe (2004).
Utwory wykonają: Celina Kotz (skrzypce), Adam Siebers (altówka), Piotr Mazurek (wiolonczela), Karol Sikora (klarnet).
W marcu (11.03., Dom Kultury „Świt”, 18.03., Sala Prób Sinfonii Varsovii) w typowe salonowe rejony przeniesie Serenada D-dur na flet, skrzypce i altówkę op. 25 Beethovena. Ta odzwierciedla obecną wówczas tendencję do pisania kompozycji kameralnych eksponujących popularny instrument dworskich amatorów od czasów Fryderyka II Wielkiego, króla Prus – flet. Serenada przeznaczona do wykonania w porze wieczornej lub nocnej na wolnym powietrzu wprowadzi do dzieł o zabarwieniu impresjonistycznym tj. Introduction et Allegro na harfę, flet, klarnet Maurice’a Ravela oraz Kwintet na harfę, flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę Jeana Crasa. Wystąpią: Andrzej Krzyżanowski (flet), Zuzanna Elster (harfa), Adam Siebers (skrzypce), Magdalena Lech (skrzypce), Radosław Soroka (klarnet), Katarzyna Budnik (altówka), Marcel Markowski (wiolonczela).
Wirtuozowską odsłonę kameralistyki Beethovena ukaże koncert 8 kwietnia (oraz 23.04., Marecki Ośrodek Kultury), na którym zabrzmi jedna z najważniejszych sonat skrzypcowych, opatrzona dedykacją dla słynnego skrzypka francuskiego Rodolphe’a Kreutzera, czyli Sonata A-dur op. 47 „Kreutzerowska” na skrzypce i fortepian w transkrypcji na kwintet smyczkowy. Dzieło napisane zostało w rekordowym tempie dla nadwornego skrzypka księcia Walii Mulata George`a, Polgreena Bridgetowera, z którym kompozytor wystąpił na wspólnym koncercie. Dopełnieniem będzie dzieło kameralne Giacomo Pucciniego Elegia na kwartet smyczkowy „Chryzantemy”. Utwór podobnie do kompozycji Beethovena także powstał w szczególnych okolicznościach – dedykowany dla zmarłego przyjaciela kompozytora, skomponowany został bowiem w zaledwie jedną noc.
Program zaprezentują: Jakub Haufa (skrzypce), Dominika Haufa (skrzypce), Tomasz Rosiński (altówka), Katarzyna Drzewiecka-Szlachcikowska (wiolonczela), Kamil Mysiński (wiolonczela).
„Lustro Beethovena” zwieńczy koncert 13 maja (oraz 14.05., Wolskie Centrum Kultury), na którym zabrzmi liryka wokalna, a także Trio fortepianowe B-dur WoO 39. Program koncertu ukaże twórczość Beethovena inspirowaną muzyką ludową.
Muzycy Sinfonii Varsovii – Kamil Staniczek (skrzypce), Marcel Markowski (wiolonczela) – wystąpią z pianistą Wojciechem Pyrciem oraz śpiewakami Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.
Wszystkie koncerty z cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie rozpoczynają się o godzinie 19:00 w Sali Prób orkiestry. Każdy z nich zaprezentowany zostanie także w jednym z domów kultury Warszawy i okolic (W zasięgu).
Przed koncertem przewidziane jest krótkie wprowadzenie do prezentowanych utworów.
Po części muzycznej odbędą się spotkania
z wykonawcami, w trakcie których publiczność będzie miała okazję poznać kulisy ich pracy
oraz swobodnie podyskutować o wysłuchanej muzyce.
Koszt biletu na koncerty cyklu – 5 zł.