fot. Anna Powierza

Mikołaj Majkusiak kompozytor

O Bbrass Concerto: Brutalizm, ironia, minimalizm, wirtuozeria, polirytmia, klastery, progressive rock.

Bbrass Concerto to koncert na zespół instrumentów dętych blaszanych i instrumenty perkusyjne z towarzyszeniem orkiestry. Pełny skład orkiestrowy wykorzystuje tradycyjną obsadę wielkiej orkiestry symfonicznej, gdzie najważniejszą rolę pełnią instrumenty blaszane i perkusja.

W nazwie utworu – a dokładnie w słowie „Bbrass” – została zawarta mała gra słowna. Samo słowo „brass” oznacza oczywiście grupę instrumentów blaszanych. Litery „Bb” są oznaczeniem transpozycji, charakterystycznym dla niektórych instrumentów dętych, takich jak trąbka czy klarnet. Dodatkowo „Bb” jest tu również oznaczeniem tzw. centrum tonalnego, czyli najważniejszego dźwięku całej kompozycji.

Prezentacja utworu wymaga predyspozycji wykonawczych na niezwykle wysokim poziomie. Dosyć szczególnym rozwiązaniem instrumentacyjnym jest dodanie zestawu perkusyjnego, który stał się bardzo ważnym ogniwem całej orkiestry symfonicznej. I tu pojawia się idiom hard rockowy, na którym oparta jest cała energetyka utworu…

Czas trwania: ok. 20 minut

O artyście: 

ur. 1983 r., absolwent kompozycji (z wyróżnieniem) oraz akordeonu Uniwersytetu Muzycznego F.Chopina w Warszawie. Wielokrotny stypendysta MKiDN, w tym Stypendium Młoda Polska.

Najlepszy kompozytor młodego pokolenia Festiwalu Fryderyk 2020 – Nagroda Specjalna ZAiKS – „Za oryginalny, indywidualnie wykreowany styl muzyczny, za fascynujący energetyzm narracji dźwiękowej oraz konsekwencję w pracy twórczej.”

Jego utwory prezentowano w większości krajów Europy, w Chinach, Japonii i Kanadzie, podczas festiwali: Klara Festival Brussels, Wratislavia Cantans, Musica Polonica Nova, Ljubljana Festival, Latvian New Music Days, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, Music Masters on Air, Warszawska Jesień, Festiwal Prawykonań w Katowicach, a także w Operze Bałtyckiej, w Filharmoniach: Narodowej, Bałtyckiej, Częstochowskiej, Dolnośląskiej, Kaliskiej, Łódzkiej, Opolskiej, Sudeckiej, Szczecińskiej, Śląskiej, Świętokrzyskiej, Warmińsko-Mazurskiej.

Jego kompozycje prawykonywali m.in.: Orkiestra Kameralna AUKSO, Elbląska Orkiestra Kameralna, Filharmonia Warmińsko-Mazurska, Filharmonia Świętokrzyska, Atom String Quartet, Hashtag Ensemble, Kwartludium, LutosAir Quintet, Morpheus Saxophone Quartet, Magdalena Bojanowicz, Marek Bracha, Urszula Dudziak, Jose Maria Florencio, Maciej Frąckiewicz, Jakub Jakowicz, Ania Karpowicz, Marek Moś, Jacek Rogala, Agata Szymczewska.

Utwory symfoniczne doczekały się licznych wykonań, m.in.: Road to the Unknown na głos żeński, skrzypce, DJ-a i orkiestrę smyczkową /II Festiwal Prawykonań w Katowicach/, Symfonia Żeglarzy na wielką orkiestrę symfoniczną oraz chór męski /Filharmonia Warmińsko-Mazurska/, FisConcerto na duet akordeonowy i orkiestrę /Filharmonia Narodowa/, Concerto in F na gitarę i orkiestrę smyczkową /Warszawski Festiwal Gitarowy/, Concerto in C na flet, fortepian i orkiestrę symfoniczną /Filharmonia Świętokrzyska/.

Niezwykłą popularnością cieszy się – skomponowane w wieku 17 lat – Concerto Classico na akordeon i orkiestrę symfoniczną. Do dziś utwór doczekał się ponad 70 wykonań, m.in. Eurovision Young Musicians Finals 2010, Vienna Radio Symphony Orchestra, Symphonic Orchestra of Croatian Radio and TV, Gulbenkian Orchestra Lisbon, Slovak State Philharmonic Kosice, Vogtland Philharmonie Greiz-Reichenbach, Lviv Philharmonic Orchestra, Göteborgs Konserthus, Odense Concerthouse, Philharmonisches Orchester des Staatstheaters Cottbus, Duisburger Philharmoniker, Orquestra Clássica da Madeira.

Ponadto dokonał ponad 400 oryginalnych orkiestracji, które wykonywali m.in. BBC Symphony Orchestra, Chilly Gonzales, Cornelius Meister i Vienna Radio Symphony Orchestra, Jules Buckley i Metropole Orchestra, Nicolas Krauze i Orchestre de Chambre Nouvelle Europe, Marek Moś i orkiestra AUKSO.

Dotychczas na koncie ma jedną autorską płytę p.t. Road to the Unknown wydaną przez Polskie Radio /2007/. W jej nagraniu wzięli udział m.in. Urszula Dudziak, Jakub Jakowicz, Cezary Konrad, Wojciech Pilichowski