Alexander Vedernikov objął stanowisko Głównego Dyrygenta w Duńskiej Operze Królewskiej we wrześniu 2018 roku. W latach 2009-2018 był głównym dyrygentem Orkiestry Symfonicznej w Odense. Od 2001 do 2009 roku był dyrektorem muzycznym i głównym dyrygentem Teatru Bolszoj, przywracając w tym czasie tej szacownej instytucji jej legendarną reputację i renomę.
Do najważniejszych dokonań artysty w ostatnich latach należą występy z BBC Symphony na festiwalu the Proms, podczas których dyrygował premierowym wykonaniem nowego koncertu gitarowego Joby’ego Talbota. Wystąpił również na Prague Spring Festival, a także występował jako dyrygent gościnny z takimi zespołami jak City of Birmingham Symphony, Duńska Narodowa Orkiestra Symfoniczna, NHK Symphony, BBC Scottish Symphony, orkiestra radia holenderskiego, orkiestra filharmonii w Helsinkach, Orkiestra Symfoniczna RTE i Rosyjska Orkiestra Narodowa.
Vedernikov współpracował również z Orchestre de Paris, Netherlands Philharmonic, City of Birmingham Symphony, Orchestra della Svizzera Italiana, Orchestra Verdi Milan, London Philharmonic, Orchestre Philharmonique de Radio France, Czech Philharmonic, Sydney Symphony, Bayerischer Rundfunk, China Philharmonic, Staatskapelle Dresden, Montreal Symphony, Tokyo Philharmonic i z orkiestrą filharmonii w Sankt Petersburgu. Współpracuje regularnie z BBC Symphony Orchestra, dyrygując tak różnorodnym repertuarem jak III Symfonia Prokofiewa (festiwal the Proms) czy zebranymi pieśniami Mahlera z Des Knaben Wunderhorn w orkiestracji Detleva Glanerta. Dyrygował również dziełami Haydna, Brahmsa, Schnittkego, Tippetta i Johna Adamsa.
Wiosną 2018 roku Alexander Vedernikov dyrygował cieszącą się dużym uznaniem produkcją Pierścienia Nibelungów w nowym Odeon Theatre w Odense, z udziałem takich gwiazd jak Torsten Kerl (Siegfried), Catherine Foster, Jennifer Wilson (Brünnhilde) oraz Gerhard Siegel (Mime). Było to poważne przedsięwzięcie, wieńczące kadencję artysty na stanowisku Głównego Dyrygenta Odeon Theatre. Vedernikov kierował wieloma innymi przedstawieniami operowymi, w tym także w Komische Oper w Berlinie. Pracował również we Włoszech w La Scala w Mediolanie, w Teatro La Fenice w Wenecji, Teatro Comunale w Bolonii, Teatro Regio w Turynie, a także w Opera di Roma. Kierował przedstawieniami w Metropolitan Opera w Nowym Jorku, w Bastille Opera w Paryżu, w Fińskiej Operze Narodowej, w operach w Zurychu i Frankfurcie, w Królewskiej Operze w Sztokholmie, podczas festiwalu Savonlinna i w Deutsche Oper w Berlinie.
Alexander Vedernikov ukończył Konserwatorium Moskiewskie w 1990 roku. W latach 1988-90 pracował w Teatrze Muzycznym im. Stanisławskiego i Niemirowicza-Danczenki. W latach 1988-95 był asystentem głównego dyrygenta i drugim dyrygentem w Orkiestrze Symfonicznej im. Czajkowskiego (dawnej Moskiewskiej Radiowej Orkiestrze Symfonicznej). W 1995 roku założył Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Rosyjskiej i do 2004 r. był jej dyrektorem artystycznym oraz głównym dyrygentem.
Vedernikov urodził się w 1964 roku w Moskwie. Jego ojciec (również nosi imię Aleksander), był znany w kraju i za granicą z mistrzowskich interpretacji ról Borysa Godunowa i Kutuzowa w „Wojnie i Pokoju” Prokofiewa. Matka artysty, Natalia Gureyeva, była profesorem organów w Konserwatorium Moskiewskim.